Magazin

Digitális életmódváltás – hogyan csináljuk jól?

Év elején eldöntötted, hogy lefekvés előtt már nem nyomogatod a telefont, munkaidőben kevesebbet facebookozol, vagyis átállsz a tudatosabb kütyühasználatra. Csakhogy döcög a dolog, mert nem a naptár mondja meg, mikor állsz készen a változásra. Segítünk, hogy tényleg sikerre vidd a fogadalmaidat!

Januárban sokan megfogadják, hogy limitálják az értelmetlen szörfölést, nem a telefonnal kelnek és fekszenek, így nyerve időt a hasznosabb tevékenységekre. Az éles váltás azonban sokszor visszaüt, és az elhatározás máris halálra van ítélve.

Összegyűjtöttem a legtipikusabb buktatókat a digitális életmódváltásért, és mutatom, hogyan vághatsz bele jól.

1. Fogadalom és más semmi

A 72 órás szabály szerint, ha a fogadalmat ennyi idő alatt nem váltjuk tetté, vagyis semmit nem teszünk, akkor így is maradunk. Szóval ha döntöttünk, érdemes rögtön cselekedni!

2. Valaki más mondja meg…

Mondjuk szól a férjünk/barátunk/anyánk, hogy nem kéne annyit lógni a neten. Így hát a béke érdekében – látszólag – visszafogjuk a használatot, valójában viszont alig várjuk, hogy egyedül maradjunk és kedvünkre szörfölhessünk. Sajnos az ilyen kívülről érkező motiváció nem ad igazi lendületet. A saját motivációnkat kell megtalálnunk.

3. Hit és terv nélkül

Szintén álomfázisban marad az online jelenlétünk kordában tartásával járó szuperhatékonyság, ha igazából még mi magunk sem hiszünk abban, hogy elég kitartóak vagyunk hozzá. Ez a gondolat előbb-utóbb ugyanis önbeteljesítő jóslattá válik. Ugyanígy járhatunk, ha nem készítünk egy tervet, vagyis nem írjuk le, milyen lépésekkel szeretnék digitális életmódot váltani.

4. Mindent vagy semmit

Van az a maximalista típus, aki elképzeli valahogy az új digitális szokásrendszert, de amint egy porszemnyi hiba kerül a gépezetbe, máris dobja az egészet. Pedig mindig könnyebb folytatni valamit, mint újrakezdeni. Haladjunk kisebb lépésekben és tűzzünk ki részcélokat. Bőven elég, ha minden héten egy szokásunkat reformáljuk meg.

5. Jutalomra várva

Sokan azt remélik a (már-már) függőségtől való megszabadulástól, hogy erőfeszítéseik azonnal megtérülnek. Először azonban sokszor komoly kihívás az önkontroll, és a szenvedéseink is jobban rögzülnek. Ahhoz, hogy egy fogadalmat tartani tudjunk, elménk vetítővásznán látnunk kell a valódi értelmét és jutalmát, akkor is, ha a valóságban még várnunk kell az utóbbira.

6. Bye-bye prioritás!

Lehet, hogy az első napokban még maximálisan koncentrálunk a célra, de utána közbeszól maga az élet – és máris elveszítjük a fókuszt. Ilyenkor egyre csábítóbbak a könnyebb megoldások, ezért tudatosan kell visszakormányoznunk magunkat a célra. Újra meg újra.

7. Rögtön és azonnal

6 hét, 21 nap, 50 ismétlés – ezeket a számokat hallani azzal kapcsolatban, mennyi idő alatt épül be egy új szokás. De az igazság az, hogy nehéz átlagolni. Én inkább azt szoktam mondani, hogy egy szokás akkor épül be, amikor már nem kell görcsösen koncentrálnunk rá.

Így lehetsz kitartóbb:

  • Írd le a fogadalmadat, hogy maradjon írásos nyoma – a határidőnaplódba, egy füzetbe (de semmiképp se a telódba)!
  • Készíts előnyök-hátrányok mérleget. Előnyök – ha változtatsz. Hátrányok – ha a régi életvitelednél maradsz.
  • A változtatáshoz nélkülözhetetlen a jó önismeret, így például azt is tudnod kell, mi az, ami jó energiákat mozgósít, és mi az, ami csak feszültséget és fáradtságot vált ki belőled! Szelektálj, cserélj, elemezz, gyakorolj! Így fogod megtalálni a helyes arányokat.
  • Ne feledd, hogy a változtatást bármikor elkezdheted! De ha döntöttél mellette, kezdj el cselekedni! Az apró sikerekkel jövő jó érzések meghozzák majd a kedvedet a folytatáshoz!

Bakos Zsuzsi életmódcoach