Magazin

Reggeli kütyüzés helyett miracle morning

Ébredés után te is azonnal a telefonod után nyúlsz? Mivel ez az időszak az egész napodra kihat, ez nem éppen nyertes kezdés. Azt is eláruljuk, miért!

Továbbmegyünk: még jobb, ha egyáltalán nincs a közeledben a telefon, amikor felébredsz. A ScienceDaily szerint ugyanis már pusztán a mobil jelenléte is rontja a szellemi teljesítőképességet. Másrészt, ha kinyitjuk a szemünket és azonnal a telónkat pörgetjük, máris áthelyezzük a figyelmünket egy tárgyra, ahelyett, hogy ezeket a perceket magunkra figyelve, a napra való felkészüléssel töltenénk. A kütyük ugyanis használják a kognitív erőforrásaink egy részét, és ez még akkor is igaz, ha csak ott fekszenek a reggeliző asztalon.

Viszlát lelki béke?

Más okokból is káros, ha kora reggel a technika vívmányaihoz menekülünk. Az idegrendszerünknek szüksége van a csendre és a töltekezésre. A reggeli rutinkütyüzéssel viszont már a kávé előtt rengeteg mesterséges inger hullik ránk a világhálóról, ahelyett, hogy átadnánk magunkat a nyugodt ébredezésnek vagy egy beszélgetős reggelinek, ami után sokkal koncentráltabban és frissebben tudjuk belevetni magunkat a napba. Ráadásul ezzel könnyű begyűjteni olyan hírmorzsákat, amiktől megnő a stressz-szintünk, pedig még ki sem tettük a lábunkat otthonról.

Töltődj a hatékonysághoz!

Ha igazán sikeres napot szeretnénk zárni, akkor olyan reggeli rutint alakítsunk ki, amiben nincs helye a céltalan kütyüzésnek. Hiszen nem csak a koncentrációnkat húzza le, de ha nagyon belefeledkezünk, akkor az időgazdálkodásunkban is zavart okoz. Na, még ezt elolvasom, na, még erre válaszolok – és máris késésben vagyunk. Húzzuk meg úgy a határt, hogy az ébredés utáni első 1 órában tudatosan nem vesszük elő mobilt és a laptopot, hanem ezt a figyelmet magunkra és a családunkra fordítjuk. Egy ilyen lassú, kütyümentes reggel után még a mókuskereket is másképp tekerjük majd.

Tudatos napindítás

Ha igazán hatékony napra vágyunk, keljünk korábban, mint a család többi tagja, és fordítsuk ezt a nyugodt időszakot magunkra. A digitális káoszba fulladó reggel ellenpólusa egész biztosan a miracle morning. Hal Rod húszévesen szenvedett súlyos autóbalesetet, újra kellett éleszteni. Az őt ért szerencsétlenségből építette fel koncepcióját, aminek a hangzatos miracle morning (varázslatos reggel) nevet adta. A megszokottnál egy órával korábban kezdett kelni és ezt az időt a személyes fejlődésére fordította, hogy aztán sikert sikerre halmozzon. A hajnal békessége ugyanis fokozza a hatékonyságot, de az igazi változást az a fajta énerő hozza magával, amit a tudatos napindítással fejlesztünk ki magunkban. Hal Rod szerint már egyetlen óra is elég, hogy változást indítsunk el az életünkben.

5 tipp a lendületes napkezdéshez

1. Felejtsd el a szundigombot, mert ha egyszer lenyomod, akkor búcsút inthetsz a miracle morning-nak. A céltudatos kelés alap!

2. Már este készülj fel a másnapra. Tedd az ágytól távolabb az ébresztőt, hogy ne tudd egy mozdulattal lenyomni, készítsd ki a ruhádat, készítsd be a kávét, stb. Ezektől is motiváltabb leszel a felkelésre.

3. Döntsd el, hogy akármilyen keveset aludtál, energikusan kezded a napot. Ez az önfegyelem segít majd a többi célod megvalósításában is.

4. Életminőségedet alapvetően a szokásaid határozzák meg. Építs be minél több olyan rituálét a reggeli rutinodba – relaxáció, jóga, torna, futás, olvasás, naplóírás -, amelyek a fejlődésedet és a céljaidat szolgálják.

5. Adj elég időt magadnak a kísérletezésre, hogy kiderítsd, mi az az ideális ébredési időpont, amely mellett kényelmesen elvégezheted a reggeli szertartásaidat. Meglátod, ezután sokkal hatékonyabb leszel, mintha a közösségi oldalak hosszas böngészével kezdted volna a napod.

Bakos Zsuzsi
életmódcoach