MagazinSzakértő

Bármit 15 percnyi hírnévért?!

Vajon mi késztet arra valakit, hogy wc-deszkát nyalogasson egy világjárvány idején? Mi egy influencer felelőssége ilyenkor? Az első döbbenet után szakértőnkkel boncolgattuk a témát.

Gyakran bukkannak fel furcsa kihívások a közösségi médiában, de Ava Louise pár nappal ezelőtti akciója a legtöbbjüket felülmúlta. Ő ugyanis azzal szeretett volna a figyelem középpontjába kerülni, hogy egy repülőgépen megnyalt egy wc-ülőkét, majd gondosan megosztotta. Persze ahogy utólag nyilatkozta, ezzel egyszerűen azt akarta megmutatni, hogy ő bizony nem fél a koronavírustól, de azt is hozzátette, nem titkolt célja volt az is, hogy reflektorfénybe kerüljön a furcsa húzással.

Elege lett a pánikból

Ava Louise-nak több mint 23 ezer követője van, a twiterre feltöltött videója pedig hatalmas nézettséget generált. Akadtak, akik féltették – állítólag őket biztosította arról, hogy előtte gondosan lefertőtlenítette az ülőkéket. Sokkal többen voltak viszont, akik támadták és értetlenségüket fejezték ki az influencer indítékával kapcsolatban. Ava utóbbira egyszerűen azzal reagált, hogy elege lett a pánikból, és abból, hogy a koronavírus nagyobb nyilvánosságot kap nála. És azt sem mulasztotta el hozzáfűzni szerényen, hogy a szőke bombázók úgyis mindenből felépülnek. Később az is közzétette, hogy sokan inzultálták a facebookon, majd egy videóban már azt állította, hogy a koronavírus-kihívása „nem valódi”, egyszerűen csak trollkodni akart.

Az influencerkedés árnyoldala

De mi motiválhatja azt, aki egy már eddig is sok emberéletet követelő járvány idején ilyen módon próbálja magára felhívni a figyelmet, mondhatni pár kattintásért bármeddig elmegy? Villányi Gergő digitális pszichológia szakértő szerint a lány nyilatkozata nem csak a nárcizmust meríti ki, hanem az úgynevezett sötét triász jellemzőcsoportot is. „A sötét triászban ott van a nárcizmus, a pszichopátiás személyiségzavar és a machiavellizmus. Az első az önzést, az én fontosságát emeli ki (ez pipa), a második a következményekre és a másokra való hatást – vagyis adott esetben azt, hogy ezekkel egyáltalán nem törődik, ahogy azzal sem, mit ad át ezzel az üzenettel. A machiavellizmus jelszava pedig ez: “A cél szentesíti az eszközt!”.

Káros kontent

Ez a fajta influencer-működés azért káros, mert teljesen énközpontú és nem látja a felelősségét abban, hogy hány emberhez – főleg fiatalhoz – ér el a mondanivalója. „Bátorságpróbát akart csinálni abból, ami egy káros viselkedést népszerűsít, hogy lájkokat és figyelmet hozzon számára. Még akkor is, ha ez negatív töltésű – ami a trash és challenge kontentek nagy részére igaz az influenszer kultúrában – mondja a szakértő. – Végül is elérte, amit akart, nagy nyilvánosságot kapott, interjúk készültek vele.” Villányi Gergő még hozzáfűzte: azt tartaná helyes lépésnek, ha az ilyen fiókok azonnal törlésre kerülnének, vagy hosszú időre korlátozva lennének, mert fontos, hogy következménye legyen a másokat veszélyeztető, felelőtlen viselkedésnek online is.