MagazinSzakértő

Kapcsolatgazdagítás a karanténban

A koronavírus a párkapcsolatokat is új kihívások elé állítja a növekvő stressz vagy éppen a bezártság miatt. De min múlik, hogy igazi csapatjátékossá változunk vagy inkább háborús felekké? Erről beszélgettünk Geist Klára párterapeutával.

Már önmagában is megrengeti a világunkat az, ha elveszítjük a tervezhetőség lehetőségét, és úgy érezzük, semmi nem lesz már olyan, mint régen. A beszűkült élettér ráadásul megnehezíti, hogy mi szabályozzuk a közelséget és a távolságot, így ha nagy az igényünk a személyes térre, könnyebben elveszíthetjük a türelmünket. A párterapeuta szerint ezt némi önreflexióval és nagy adag önnyugtatással hidalhatjuk át. „Akármekkorára duzzad bennünk egy rossz érzés, először érdemes felmérni, tényleg akkora érzelmi jelentőségű-e a dolog? Találkoztunk-e már ezzel az érzéssel? Mit érzünk pontosan? Mit okozunk a másik emberben azzal, ha átadjuk magunkat az indulatnak?”

Első a békefenntartás!

Klára leszögezi, az összezártság jó lehetőség arra, hogy a társunkat új oldaláról ismerjük meg, ugyanakkor óva int attól, hogy ebben az időszakban döntsünk a kapcsolat jövőjéről, például szakításról vagy válásról. „A kapcsolati stressz a beszűkült élettérben felerősödik. Nem könnyű, mégis meg kell tanulni inkább puhítani, mint élezni a reakciókat egymás felé, tehát figyelni a hangnemre, a stílusra, hogy ne a nyers düh jöjjön elő. A „béke fenntartásához” remek eszköz a testedzés és a gondolatstop is, vagyis amikor eltereljük a gondolatainkat a feszültségről. Beszélgessünk most többet, mondjuk el a társunknak, mi van az indulataink mögött, mert ehhez könnyebben tud majd kapcsolódni, mintha azonnal támadunk” – sorolja Geist Klára. – Ne feledkezzünk meg arról, hogy az összezártságnak van kapcsolatrendező szerepe is! Persze azoknak a pároknak, akik eddig is sok időt töltöttek otthon együtt, a sűrített együttlét is jobban megy. Viszont ahol a felek inkább „kint” élték az életüket, vagy túl kicsi az otthoni életterük, ott figyelni kell arra, hogy mindenkinek maradjon énideje. Az egyedül töltött idő – jól adagolva – akár kapcsolatmentő is lehet.”

Tűzön-vízen, víruson át…

Párterapeuta szakértőnk tanácsai segítenek, hogy a kapcsolat gazdagodjon ebben a sok bizonytalanságot hozó időszakban:

Kell a kontroll!

Fontos, hogy akkor is legyen rendszer a napjainkban, ha a négy fal között töltjük azokat. Ez jelentheti a kapaszkodót, ha elhatalmasodna rajtunk az elveszettség érzése, hiszen a keretek segítenek, hogy visszaszerezzük a kontrollt a saját életünk felett.

Több játékosság

Ha kettesben élünk, csempésszünk minél több játékosságot az otthonlétbe. Például váltogassuk a helyszíneket az étkezésnél és az együttléteknél. Aludjunk néha külön szobában, így engedve a másiknak egy kis énidőt, hogy ilyenkor a saját kedvteléseinek hódolhasson.

Még több elfogadás

Fogadjuk el azt, hogy ha a párunk eleve extrovertáltabb, vagyis ingerkereső személyiség, számára még nagyobb próbatétel a sűrített otthonlét. Nyugtalansága nem ellenünk szól!

Panasz-limit

Bár nehezebb most értő hallgatóságra találni, mert a környezetünk is krízisben van, mégis érdemes olyan külső kapcsolatokat ápolnunk, ahol kibeszélhetjük a feszültségeinket, hogy ne minden panaszunk a társunkra omoljon.

Valódi támaszt adni!

Lehet, hogy a kedvesünk élete egyik legnehezebb időszakán megy keresztül az egzisztenciális kilátástalanság miatt. Van, aki beszélni akar ilyenkor, és van, akit békén kell hagyni. Leginkább türelemmel tudjuk támogatni, ha igényli, segítsük őt a tervezésben, de fogadjuk el, ha még nem tart ennél a szakasznál. Arra pedig különösen ügyeljünk, hogy semmi olyat ne tegyünk, ami az önbecsülésébe gázolhat.

Feladatleosztás

Nagyban hozzájárulhat az otthoni békéhez a feladatok újraosztása. Beszéljük át, ki mit tud vállalni a háztartási teendőkből, és az is fontos, hogy elismerjük a társunk munkáját!

Viszlát macinaci!

Figyeljünk magunkra otthon is, dobjunk fel reggel egy kis sminket, ne a kinyúlt cuccainkban vészeljük át a napokat! (Oké, persze néha egy-egy pizsamás nap is belefér).

Ölelésből sosem elég!

Csökkenti a stresszt, javítja a hangulatot, sőt még a fájdalmat is képes csillapítani egy ölelés! A rendszeres ölelések és az apró érintések is a kötődést segítik, ezek teljes hiánya viszont rohamléptekkel vezet az eltávolodáshoz.

+ 1 TIPP:

Játssz velünk és nyerj egy gyertyafényes vacsorát 10000 Ft értékben, házhozszállítással a Vakvarjú Étteremből! Válaszolj Facebook posztunkban arra a kérdésre, hogy Te miért vagy hálás a partnerednek? Válaszaitokat május 1. éjfélig várjuk!

Nyereményjáték szabályzat IDE kattintva elérhető.