MagazinSzakértő

Kalandozások az információrengetegben – az Iskolai Digitális Házirend-workshopok tapasztalatai

Büszkék vagyunk arra, hogy #kikapcs – Mobil OFF, Élmény ON-mozgalmunk keretében dr. Baracsi Katalin járja az országot, hogy segítse a tanintézményeket a digitális házirend kialakításában.

Dr. Baracsi Katalin
LL.M családjogi szakjogász, internetjogász,
közösségimédia-tréner

Nem véletlen, hogy a mozgalom Kati mellé állt, hiszen az Iskolai Digitális Házirend gondolata megegyezik a #kikapcs – Mobil OFF, Élmény ON szellemiségével. „A mai gyerekek már egy olyan korszakban nőnek fel, ahol a digitális eszközök a mindennapjaik részét képezik. Ugyanakkor nekünk felnőtteknek is be kell lépnünk ebbe a történetbe az értékrendünkkel és a tapasztalatainkkal. A lényeg továbbra is az, hogy értékeket adjunk át a fiatalabb generációknak” – mondja a szakember.

Gondolatokból tettek

„Az interaktív feladatokban gazdag program sikere abban rejlik, hogy ezúttal az érintettek – a tanárok, a diákok és a szülők – együtt gondolkodnak arról, milyen pontokkal érdemes kiegészíteni a házirendet. A workshopon mindenki egyenlő feltételekkel képviselteti magát – hangsúlyozza dr. Baracsi Katalin. – A közös szabályalkotás nem titkolt hatása, hogy könnyebb lesz a pontok betartása – csupán attól, hogy a gyerekek is érzik, az ő szavuk is számított a megalkotáskor. Mosonmagyaróváron például felvetődött az iskolai Instagram-oldal gondolata, és máris elkezdtek ötletelni a megvalósításán. Sokszor éppen ez a szándék az iskolák részéről, hogy a workshop támogassa őket a gondolatok tettekre váltásában. Folyamatosan zajlanak az egyeztetések újabb iskolákkal, amelyek a roadshow következő állomásai lehetnek.”

Hogy látták az eddigi résztvevők?

Madarász Levente, a Benkő István Református Általános Iskola és Gimnázium igazgatója két éve vezeti az intézményt, és ez idő alatt jutott arra a gondolatra, hogy szükség lenne egy digitális házirendre. „Nagyon sokszor találkozunk azzal, hogy a diákoknak fogalmuk sincs arról, milyen következményei lehetnek egy-egy posztnak, és értelmezési gondok vannak azzal is, hol kezdődik a személyes szféra.”
Kálózi Eszter gyermeke nyolcadik osztályos ebben a suliban, szerinte a szülők soha nem lehetnek elég tájékozottak, mert a gyerekekhez sokkal több információ jut el, mint gondolnánk. „Ahhoz, hogy tudjunk vigyázni rájuk, nekünk is fejlődnünk kell!” – hangsúlyozza.
Kis Linda tizedik osztályos tanuló pedig úgy fogalmazott a workshop után, hogy fontos lenne még több alkalmat teremteni arra, hogy a tanárok, diákok és a szülők egyeztethessenek, mert a diákoknak rá kellene jönniük arra, hogy a pedagógusok és a szülők jót akarnak.

Mik az igények?

Ötletek a workshopról, amik jól jöhetnek a pontok kiegészítéséhez:

  • „Diák” wifi
  • Iskolai mobilhasználat korlátokkal – figyelembe veendő az életkor és a szünet jellege
  • A digitális világ témájához kapcsolódóan vitakultúra fejlesztése, tanítása
  • Védelmi protokoll – iskolai bántalmazás és más netes sérelmek esetére háromfős tantestületi támogatói-szakértői csoport kialakítása
  • Digitális kompetenciafejlesztés
  • Naprakész információk az egészségügyi kockázatokról (gerinc, szem )
  • Adatbiztonsági képzés
  • Pedagógus-továbbképzés; szülők képzése
  • Tabletek bevonása a napi oktatásba
  • Gondolkodás a BYOD (bring your own device) módszer alkalmazásán, vagyis annak átgondolása, saját eszköz hogyan kerülhet be az oktatásba; tudjunk vigyázni rájuk, nekünk is fejlődnünk kell!” – hangsúlyozza.

További tippek otthonra

Néhány házirendi pont a gyerekeknek, ha újra beköszönt(ene) a digitális oktatás

  • Folyamatosan kövesd nyomon az órák kiírásait, hogy mindig naprakész legyél!
  • Ha nem tudsz részt venni az órán, értesítsd előre a tanárodat!
  • Tiszteld meg a tanárodat s az osztálytársaidat azzal, hogy nem pizsamában ülsz a gép elé, viselkedj úgy, mintha az iskolában lennél!
  • Az órákra pontosan kapcsolódj be az előre kikészített tanszerekkel!
  • Tartsd magad ahhoz a megállapodáshoz, ha az órát csak a tanár indíthatja el. A csatlakozás után ne feledkezz meg a mikrofonod kikapcsolásáról addig, amíg meg nem szólítanak.
  • A tanórák alatt próbálj meg önállóan dolgozni, hogy a szüleid a munkájukkal és más teendőiddel foglalkozhassanak.
  • A csoportokban keletkezett dokumentumokat, tananyagokat, bejegyzéseket kezeld bizalmasan! Megosztásukhoz a tulajdonos engedélye szükséges!
  • Ha valamilyen ok miatt megszakad az online kapcsolat, tegyél meg mindent a gyors visszakapcsolódás érdekében.
  • A házi feladataidat kellő alapossággal, határidőre végezd el és a megfelelő helyre töltsd vissza, illetve küldd be. A képek csatolása előtt ellenőrizd le a megfelelő olvashatóságot, láthatóságot!
  • Az oktatási felületen lévő csetfalakra igyekezz csak hasznos információkat kiírni, vagyis törekedj az átláthatóságra – így könnyebben visszakereshetőek lesznek. Biztasd erre az osztálytársaidat is!

Cikkünk a #kikapcs magazin IV. évfolyam őszi számában jelent meg